Thursday, June 2, 2011

Viselkedeszavar

Irtam egy cikket az angol weboldalamra az ADD es ADHD-rol - azaz a figyelemhianyos, esetlegesen hiperaktiv viselkedeszavarrol - megfejelve a "multi-task"-kent emlegetett multifunkcionalis figyelemmegosztas temakorrel.

Cikkiras kozben hirtelen eszembe jutott, hogy csinalok egy online tesztet. Talaltam is egy jot, itt:
http://psychcentral.com/addquiz.htm

70 ponttol irjak, hogy eleg valoszinuen a "felnott ADHD" csoportba tartozol. Nekem 111 pontom lett:

"it would be advisable and likely beneficial for you to seek further diagnosis from a trained mental health professional immediately."


Vagyis tanacsos es valoszinuleg elonyos lenne szamomra, hogy tovabbi diagnosztizalas erdekeben megkeressek egy mentalis egeszsegugyben jartas szakembert AZONNAL.

Ha-ha-ha. 39 ev kellett hozza, hogy ez kideruljon (es senki sem szolt eddig???) Ezert a sok ember, aki nem bir elviselni? Ezert a sok barat, aki kitart mellettem? Na, legalabb ezt is megtudtam :-)

A cikkem masodik reszeben a multifunkcionalis figyelemmegosztasrol irtam, kizarolag azert, mert ahogy neztem a teszteket (eloszor gyerekeknek valot), lattam, hogy a HIPERAKTIVITAS egyik jellemzoje: "nem tud egyszerre tobb helyre koncentralni" - na ez az.

NINCS olyan, hogy egyszerre tobb helyre figyelunk.

Meg en, aki szerettem azt hinni, hogy ilyen baromi jo vagyok.. meg nekem is be kellett latnom, hogy "csak" hihetetlen gyors vagyok ;-))

Vagyis az emberi agy nem ugy lett felepitve, hogy paralel fokuszal dolgokra, hanem ugy, hogy KEPES a feladatok kozott szelsebesen, vagy meg annal is gyorsabban valtani.

A cikkem masodik feleben ezert eltertem a szokasomtol, hogy sajat szoveget irjak - helyette idezek jonehany kutatast napjainkbol, mely nem latja tul fenyesen a jovot, amennyiben nem leszunk kepesek egy-egy dologra rendesen fokuszalni.

Az egy dologra fokuszalas remek peldaja a 4 oras munkahet Timothy Ferristol - egyebkent is mindenkinek ajanlom a konyvet, de ebbol a szempontbol is kivalo.

Az amerikai es angol kutatok ugy gondoljak, hogy jelenleg mar kialakult egy FIGYELEMHIANYOS TULAJDONSAG, ami ebben a pillanatban a Z generaciot veszelyezteti a legjobban, hiszen ok a mai vilag kiserleti nyulai, oket eri a legtobb behatas az elektronika/media, stb. teren, ok bukhatnak a legnagyobbat, mivel, ahogy figyelmeztetnek a tudosok: amennyiben fittyet hanyunk a veszelyre, az FIGYELEMHIANYOS RECESSZIOHOZ VEZETHET.

A BBC egyik riportja szerint egy 2005-ben vegzett kutatas - melyet a Hewlett-Packard megbizasabol a A Londoni Egyetem Psziciatriai Szaka keszitett - megallapitotta:
"Azok a dolgozok, akik emailek erkezese vagy telefonhivasok miatt gyakran felbeszakitjak munkajukat, tobb mint ketszeresen serulnek intelligenciajukban, mint azok, akik marihuanat szivnak".

Nagyon erdekesnek tartom a cikkemben fellelheto adatokat, illetve az aljan megadom a hivatkozasokat, honnan vannak, erdemes elolvasni (elobb-utobb leforditom vegig az osszes cikkemet).

http://mythetahealer.com/add-and-adhd-the-truth-about-multi-tasking/

No comments: