Sunday, May 30, 2010

Vizum ugy

Meghoztuk Davidot a repterrol. Hogy szerencsesen-e vagy sem, kerdes.
Ma "csak" egy orat tartottak a vamon, vegulis Ujzeland 2,5 orajahoz kepest szerencse
(mellesleg szegenynek Ujzin eloszor bepecseteltek az utlevelebe, hogy elutasitva a belepes, aztan - habar a magyarok 1 evig vizummentesen tartozkodhatnak ott -, neki 4 napra engedelyeztek,, nehogy feketemunkaskodjon,,, vagy a sok jo tapasztalat a magyar turistakkal???).

Thetaztunk, hogy ne legyen gond, tulajdonkeppen ugymond nem is volt, miutan egy hivatalnok a bevandorlasi osztalyrol kifaggatott engem David mobiljarol:
- miert kulonbozik a vezeteknevunk - anyai agon vagyunk testverek
- mit keres itt David - csaladjanal van, itt el a ket novere csaladostul es regen lattuk mar
- mit csinalt Magyarorszagon - dolgozott, s altalam ismert 2 (jo) helyet felsoroltam
- van-e munkaja, hogyhogy nincs ott munkaja - hogy lenne, ha egyszer itt van
- volt-e velunk kirandulni Ausztraliaban - mondtam, volt par helyen, es itt elnevettem magam, a no egybol: mi ezen olyan vicces? Nem egy otthon ulos csalad vagyunk, feleltem
- milyen statuszban vagyunk itt a masik noverrel - allando lakos, munkavallaloi vizum
- Dolgozunk-e - igen
- Mit csinal o, mig mi hetfotol pentekig dolgozunk - nem dolgozom hetfotol pentekig
- Dolgozik? - nem dolgozhat turista vizumon
Erre a no: ez a vizum, ami Davidnak van, nem alkalmas arra, hogy ki-be jarkaljon az orszagbol.
Erre en: ez a vizum, ami az ocsemnek van, 12 honapig ervenyes es jogot ad ki-be jarkalasra az orszagba, miert ad ki a bevandorlas, ha most meg problemaznak rajta
No: nezze meg, a 676-os vizumra kell valtani, ha maradni akar
En: a repteren ulok a hugommal, es varjuk az ocsenket, es megneztem mar a weboldalt tobbszor, ez egy elektronikus vizum Europai Unios orszagok tagjai reszere es az anyukank is igy volt itt. Elso korben vele is problemaztak, aztan csak kiment es bejott meg ketszer
Erre a no: ezzel akkor sem johet-mehet a srac, ez a vizum nem azert van, hanem nyaralasra
En: ne haragudjon, a gyerek itt van a testvereinel, nyaral, en 4 napot raerek, o pedig a reg latott csaladjaval tolti a napokat
No: dolgozik?
En: nem dolgozhat
No: akkor mit csinal?
En: Az a helyzet, hogy en 38 eves vagyok, a hugom 36, az ocsenk 21 eves. Nem volt meg sehol, most kimozdult a vilagba. En mar eltem Angliaban, Uj Zelandon es 6 eve itt vagyok.
Voltam itt turista. Voltam itt diak, voltam itt munkavallalasi vizumon es most allando lakos vagyok. Tudom a szabalyokat es ertem amit mond. Azt gondolom, hogy mielott valaki belemegy egy komolyabb dologba, mint pl. 2 eves tanulovizum (pl.angol tanfolyam, stb.), eloszor - mivel miattunk van ra lehetosege - eljon, korulnez, meglatja, birja-e a reg nem latott csaladjat es forditva, azt, hogy szeret-e itt lenni, birja-e a kulonbsegeket, kultura, stb. Aztan majd meglatjuk. Ha tetszik neki, es szeretne tanulni, en peldaul egy diakugynoksegnek is dolgozom, tudok neki segiteni. De elobb tudnunk kell, hogy hogy megy ez az egesz, o nagyon fiatal es tapasztalatlan, kicsit tobb idore van szuksege, mint nekem pl.
Erre a no: oke, ha angolul akar pl. tanulni, semmi gond. Most meg beengedi ezzel a vizummal, de 3 honapja van eldonteni, mit akar tenni.
1.) Bemegy a bevandorlasi hivatalba, es megprobalja meghosszabitani a turista vizumat (676-ra), es vagy megkapja, vagy nem 6 vagy 12 honapra, egyhuzamra.
2.) Elhagyja az orszagot, es offshore jelentkezik egy iskolaba, kulonbozo kovetelmenyeknek megfelelve.
Mondom, igen, tisztaban vagyok vele: bankszamla, penz, sulibefizetes, fedezetek, biztositas, orvosi vizsgalat. Atmentem rajta haromszor.
No: rendben van, engedjuk Davidot.
Koszonjuk szepen.

ui: en 2005 kornyeken tobbszor voltam a bevandorlasi hivatalban. Elkepesztonek tartom, hogy ahany ugyintezovel beszeltem, annyifelet mondtak. Egyszer ki is akartak utasitani azonnal, de vegul adtak 10 napot, azt maradtam. Ja, es egyszer valahogy lak-/szuletesi helyemet Kinanak irtak (el), es igy tovabbi bonyodalmaim voltak, kettos nyilvantartas altal.

Ha nagyon altalanositani akarnek (evekkel ezelotti sajat tapasztalatokbol) azt mondanam: az a kulonbseg Magyarorszag es Ausztralia kozott, hogy otthon ertenek az ugyfelszolgalatosok ahhoz, amit csinalnak, de nem szivesen veszik, hogy ha az ugyfel zavarja oket, itt viszont szivesen segitenek - csak nem ertenek hozza (annyira legalabbis nem, mint otthon). Ezt azert mondom, mert evekig alltam mindket oldalon... es most sem veletlen, hogy pl. a melohelyemen az iroda egynegyede - 9 fo - magyar).

Huu, asszem egy konyvet irok,
- kezdve azzal, hogyan inteztem el rengeteg ugyfelpanaszt mint igazgatoi asszisztens, nehany lakascseret es egy lebontasra itelt es gazdasagi epuletnek visszaminositett, de egyebkent (elkeveredett) papirilag teljesen rendben levo csaladi haz megtartasat a Leveltari kutakodastol indulva es az 1800-as evekig visszadokumentalva,
- befejezve a (7 ora es) 26 perces repjegy; es a mai fel oras vizum ugyintezessel.

No comments: