Saturday, May 10, 2008

Kozlekedes Sydney-ben

Mivel mostanaban keresztbe-kasul robogunk Sydney kulonbozo pontjain kocsival /mint pl. Dee Why - North Sydney - St. Ives - Epping - Castle Hill - Hornsby - Bondi - Edgecliff - Botany Bay, stb/, erdekes tapasztalatokra tettem szert ebben a hatalmas varosban. Van, hogy napi 80-100 km-t teszunk meg ketten Bencevel /szegenykem allati jol birja, cserebe viszont rohangalunk is eleget, bar sokszor legalabb alszik egy nagyot a kocsiban/.

Velemenyemet idonkent /vezetese kozben/ Lacko is megerositi. Probaljuk ekes magyar anyanyelvunk adottsagait teljeskoruen kihasznalva feleleveniteni es csiszolni szokincsunket, bizva abban, hogy Kisdedunk memoriajaban nem ragadnak meg a tolunk hallott jokivansagok kedves autostarsainknak, akik peldaul HIHETETLENUL LASSAN MENNEK A BELSO SAVBAN!?! De miert??
Miert kell 60-as tablanal 42-vel szuttyogni??? Kerdezem en. Egyik kedves baratunk ilyenkor nullas pulzussal valaszol: "Szilvike, ne mergelodjel, probald inkabb kerulgetni az autokat, ha haladni akarsz." Nem szivesen tekintem szlalompalyanak a 2-3 savos utakat, sot, megcsak nem is tartom magam baromi jo autovezetonek, dehat ami itt megy az utakon /plane, ha sietetek/, felviszi a vernyomasom. Jo oldalat nezve a dolgoknak: ez nem baj, mert amugy 80/60 - as legalabb kevesebb kavet iszom :O))
Szoval, rengeteg autos meglehetosen lassan vezet. Es belso sav kenyszeresek termeszetesen.
Habar er olyan meglepetes is sokszor, hogy a kozepso savban szepen kullognak, hosszu tomott sorokban, rendesen megallva a keresztezodesek elott, ahogy kell - es a 2 szelso sav tok ures. Na, ott aztan lehet repeszteni! Pontositok: sebesseghatart betartva tobbiekhez kepest haladni :o)
Hala az en Dragamnak, van GPS a mobilomban, igy elore tudom, hol van piroslampa- vagy sebessegmero kamera, ami egyebkent nagyon jol jon, mert nem eleg csak arra figyelni, hogy mit mutat a jelzolampa. Kismillio kiegeszito tabla is segiti a kozlekedest. Pl. ami delutan Buszsav, az delelott T3-as tranzitsav, vagyis a savot reggel 6-10ig a buszok, taxik, motorosok, kisbuszok mellett azok az autok is hasznalhatjak, amiben minimum 3-an ulnek. Du.3-tol 7-ig viszont csak buszsav, mar nem T3-as. Van ellenben 24 oras T2-es sav is, ott egyedul soha nem autokazhatsz. Aztan vannak a bekamerazott buszsavok, biciklis savok /ahol ez nincs, ott a bicikliseknek joguk van egymas mellett biciklizni/, ezen kivul a savok mintha keskenyebbek lennenek, mint otthon. Tovabba boklasznak jelzes nelkul szaladgalo rendorautok. A rendorok neha lezarnak egy szakaszt, mindenkit megszondaztatnak, ha rendben van, mehet, semmi papir ellenorzes. Vannak az iskola-zonak, iskolaidoben reggel es du. 1,5-1,5 oran at 40-el szabad csak menni, nagyon komolyan veszik, es be is tartjak, ahogy latom. Ezen kivul olyan kiegeszito tablakra is figyelni kell, mint pl. "nem lehet jobbra kanyarodni" du. 3-7 ora kozott". A parkolasnal is esznel kell lenni: "H", "P", "hour"+szam jelzi, hogy pl. 1/2/4 orat parkolhatsz maximalisan, parkolooras ovezet-e vagy megadott idon belul ingyenes, es ha nem vagy eleg figyelmes, eleg kemeny buntetesek vannak. En mar egy rosszkor elkovetetett jobbkanyarert /csak a zold lampat es az elottem-mogottem ugyanarra kanyarodokat lattam/ 175 dolcsit csengettem, Lacko pedig egyszer az 1 perces parkolasakor nem vette eszre, hogy rosszkor van rossz helyen - hasonlo osszeget fizetett. Egy mozgasserult helyen megallas, esetleg vezetes kozben telefonalas tobb szaz dolcsi lehet. Idoben elcsuszas parkolaskor csak 60 dolcsi volt nekunk 3 eve, nem tudom, valtozott-e azota. Roppantul resen kell lenni , nehogy eltevesszuk nagy csomopontoknal a savot, es pl. a Hid helyett az alagutba keruljunk, vagy forditva. Egyebkent most mar sok helyen nincs fizetos kapu, szinte mindenki elektromos leolvasot /eTag/ hasznal.
A heten volt a teveben egy riport, amiben bemutattak egy zokogo leanyt, akit egyik hajnalban a rendor azert buntetett meg, mert tul lassan hajtott.
Ennek ellenere erdekes, hogy rengeteg penzt hoznak be a sebessegmero kamerak. Es a piros lampa kamerak miatt is osztogatjak a bunteto pontokat szepszammal, ugyanis sokan ra se hederitenek a figyelmezteto tablakra, pedig minden szepen jo elore ki van irva.
Ami pozitivum: 100-bol 98-szor beengednek ha be akarsz sorolni, es ha a gyalogos megkozeliti a zebrat, hasonlo suruseggel megallnak az autosok, meg mielott a gyalog lelepne a jardarol.

Osszessegeben a konkluziom oromteli, meg ha turelmetlen is vagyok: nincs orult tulekedes, mindenki szepen varja a sorat, vagy megprobal haladni, ahogy tud, es ez jo. Nyugis :)

Ja, a jogsi megszerzeserol tomoren: neten kitoltod a tesztkerdeseket ahanyszor akarod plusz/vagy elolvasod a kezikonyvet, elmesz, megcsinalod elesben is a tesztet szamitogepen, majd a sajat autoddal elmesz vizsgazni /nem vagy koteles vezetni oktatoval; elsosegely? muszaki? minek, van sarga angyal/ es ha friss jogsid van, akkor meghatarozott oraszamig csak ugy vezethetsz, ha melletted ul valaki, akinek van jogsija /+van meg par xtra szabaly www.rta.com.au, akit pontosan erdekel/.

Igy tulajdonkeppen mar ertheto, miert van ez a nagy lassuskodas - gyakorlat teszi a mestert /egyszer, majd..../ :))

No comments: