Mivel nonstop valtozasban vagyok, ezert folyamatosan valtozik az iskolaval/iskolakkal kapcsolatos erzesem is. Ez nem ugy nez ki, hogy egyszer jo, egyszer rossz.. de mindamellett kutatok-keresek-talalok is infokat. Vagy az infok ramtalalnak.
Mult heten egy nagyon regi ismeros jott at hozzank vendegeskedni. Az a tipusu ritka vendeg, akivel az ember leul,, es beszelget, es beszelget... es nem akar felallni. Nem hulyeskedek, 9 oran keresztul beszelgettunk. Najo, Lacko a felenel kidolt.. de mi hajnal 4-ig nyomtuk :-) Akkor is csak a gyerekekre valo tekintettel mentuk aludni haha. Ezt szeretem! Micsoda erdekes beszelgetest folytattunk! O azt irta, hogy velem beszelgetes ritka, mint a feher hollo, de reszemrol a megtiszteltetes! :-))
Szoval a holgy eleg nagy ralatassal van kulonbozo dolgokra, magyar-ausztral gazdasagi/kulturalis/szocialis oldaltol a rengeteg szemelyes tapasztalataig, mint tobbgyermekes csaladanya + extra ket kisebb gyerek fel-mamaja, felallasban.
A beszelgetesunk derekan miattam, hogy hagyjon pihenni, hazaindult. Csak annyit kerdeztem: mielott elmesz, valthatnank par szot az ausztral oktatasi rendszerrol? Na ekkor kinyitottunk meg egy uveg bort :)
Ravilagitott a hosszu szofolyam kozepette szamomra ket fontos dologra - es mivel mar nem a kritika terebol nezek kifele, igy konnyebb is megemesztenem:
1.) Ha azt vesszuk alapul, hogy Ausztralia az iskolai eroszakot TUDATOSAN kezeli, vagyis a pl. mas orszagokban akar "csak" gyerekcsinytevesnek ledegradalt verekedeseket/molesztalasokat komolynak tekinti es fel szandekozik lepni ellene kulonbozo modszerekkel, akkor ez a torekvest udvozolhetjuk is.
2.) Ha altalanos muveltseget akarok a gyerekemnek, tanitsam. Ahhoz, hogy itt kepes legyek iskolaba jaratni, el kell engednem a - sajat szemszogombol, szamomra letezo, europai alapu - elvarasaimat, de mindent, ami nem csak a tanulasra, de a szamomra alapveto higieniara, jozan eszre, kulturaltsagra vonatkozik.
Igen, itt a tanarok batoritjak a gyerekeket, hogy uljenek le a foldre enni, igen, itt a lanyok mindent megtesznek, hogy szeressek oket a fiuk, igen, a peronon ulnek miniszoknyaban a koszban, igen, sokan nem tudjak, mit esznek, mit isznak, es mit kapkodnak be, igen, (mar az altalanos) iskolakban durvan jelen van, aminek nem szabadna ott lenni, igen, a tizeneves gyerekek sem mind tudnak kessel-villaval enni, wc-t lehuzni es utana kezet mosni, igen, valoban ezekre nem fektetnek hangsulyt sok iskolaban, igen, a sok jutalom miatt nem mindegyik gyerek hasznalja ki a kepessegeit, igen, a fogmosast nem erolteti senki, sem a napi furdest, es igen, teljesen normalis cipovel agyon, ruhaban foldon maszkalni.
Ha elengedem a traumaimat, latom azokat az ertekeket, miszerint a gyerek (ugyan nem tanul messze sem annyit, mint pl. otthon az elso 16 eveben), kepes lesz (az erettsegi elotti utolso 2 ev hajrajanak kovetkezteben) logikus gondolkodasra es a csapatmunkat megtanulni (mar, ha vannak hasonlo lelkes csapattarsai - mondom en, a sajat "ex-gyerekem" tapasztalatait hallgatva egy privat suliban). Mivel itt, vagy az angolszasz rendszerekben a gyerekek egy dologra szakosodnak (pl. "Art"-ot/muveszetet tanulnak), abbol aztan mindent megtanulnak,, minden szogbol... de mashoz nem is nagyon konyitanak.
Ahhoz kepest mondjuk mukodik az orszag, mert tudjak megis valahol, mi a csapatmunka, osszetartas. Talan ez jol latszik veszhelyzetek eseten, pl. arviz, ciklon, stb.
Szoval ujragondolom, es ebben a pillanatban egyetlenegy tanacsot biztos, hogy megfogadok:
a legjobb, amit tehetunk, hogy vagy Steiner (Waldorf) vagy Montessori iskolaba adjuk be Bencet - ha olyan elvarasaim vannak a kepzessel/oktatassal/kornyezettel/nevelessel, mint amilyenek valoban vannak.
No comments:
Post a Comment